Browse
Recent Submissions
Item Open Access Ұйым персоналының қызмет нәтижесін талдау және бағалау(SDU University, 2025) Сапарбек Кобеш; Нағашбек Елдос; Сағатұлы Мурат; Маулимов Ерлан; Туракулов УмитЗерттеудің өзектілігі – дәстүрлі, сирек және көбіне формальды бағалау рәсімдерінің орнына қызметкерлердің тиімділігін құндылыққа негізделген және үздіксіз кері байланысқа сүйенген заманауи тәсілдермен бағалау қажеттілігінен туындайды. Адами капитал бәсекелестіктің негізгі факторы болғандықтан, бағалау жүйесін жаңғырту ұйымның ұзақмерзімді нәтижелілігі мен кадр тұрақтылығын қамтамасыз етеді. Зерттеудің мақсаты – қызмет нәтижесін бағалау жүйесін құндылыққа негізделген заманауи әдістер арқылы жетілдіру жолдарын айқындау. Ғылыми жаңалық – құндылықтарға негізделген бағалау қағидаттарын Қазақстан контекстіне бейімдеп, дәстүрлі көрсеткіштермен интеграцияланған жүйелік модель ұсыну; білім беру саласындағы эмпирикалық деректермен негіздеу. Теориялық және тәжірибелік маңыздылық – модель түрлі ұйымдарда бейімдеуге жарамды «жол картасын» береді; нәтижелер кадр тұрақтылығын, engagement деңгейін және ұйым мәдениетін нығайтуға бағытталған басқарушылық шешімдерге негіз болады. Шектеулер – уақыт пен іріктеме көлемі, субъективті жауаптар ықпалы, бюджеттік шектеулер.Item Open Access Білім беру мекемелерінің қаржылық басқару жүйесін жетілдіру: бюджеттеу және болжау әдістері(SDU University, 2025) Мыстаев Талғат; Рашидинов Руфат; Қуатұлы Нұрқанат; Токтасбаев Байдали; Оразалиев АбзалБұл диссертациялық зерттеу білім беру мекемелерінің қаржылық басқару жүйесін жетілдіруге, соның ішінде стратегиялық бюджеттеу мен студенттерді қабылдауды болжау әдістерін талдауға арналған. Зерттеудің негізгі объектісі – жоғары оқу орындарындағы бюджеттеу тәжірибесі, ал пәні – нөлдік базаға негізделген бюджеттеу (Zero-Based Budgeting), стратегиялық бюджеттеу және болжау модельдерінің тиімділігі. Жұмыстың мақсаты – Z университетінің (атауы құпиялылық мақсатында өзгертілген) қаржылық тәжірибесін мысалға ала отырып, бюджеттеу әдістерінің эволюциясын талдау, олардың артықшылықтары мен кемшіліктерін айқындау және стратегиялық даму мақсаттарына қол жеткізу үшін ресурстарды тиімді бөлу жолдарын ұсыну. Жұмыстың ғылыми жаңалығы – білім беру мекемелерінің қаржылық басқаруында аралас модельдерді (инкременттік, нөлдік база, activity-based және стратегиялық бюджеттеу) интеграциялау тәсілдерін ұсыну, ал практикалық маңыздылығы – университеттердің қаржылық процестерін оңтайландыруға, ресурстарды тиімді пайдалануға және ұзақ мерзімді стратегиялық мақсаттарға қол жеткізуге мүмкіндік беретін ұсыныстарда. Зерттеу нәтижелері Қазақстандағы жоғары оқу орындарының бюджеттеу жүйесін жетілдіруге, қаржылық басқаруда ашықтықты күшейтуге және халықаралық тәжірибелерді бейімдеуге үлес қосады.Item Open Access Персоналдар арасындағы жұмыс процестеріне сандық технологиялардың әсері(SDU University, 2025) Ельжанов Малик; Нажиматдин Қасым; Сейлхан Хорлан; Алтаева Жанат; Мұстахим ҚазымБұл диссертациялық жұмыс еңбек нарығындағы цифрлық трансформацияның жұмыс процестері мен қызметкерлер арасындағы қарым қатынасқа тигізетін әсерін зерттейді. Зерттеудің негізгі мақсаты — сандық технологиялардың оң және теріс жақтарын талдап, ұйымдарға тиімді трансформация жүргізуге қатысты ұсыныстар беру.Ұйымдардағы жұмыс процестері және персоналдар арасындағы өзара іс-қимыл. Осы процестерге сандық технологиялардың әсері. Сандық технологиялар, мысалы, бұлттық сервистер, мессенджерлер (WhatsApp, Telegram) және білім беруді басқару платформалары (EDUpage) арқылы жұмыс өнімділігі артады. Олар рутиналық тапсырмаларды автоматтандырып, уақытты үнемдейді, сондай-ақ ақпарат алмасуды жеделдетеді. Командалық жұмыс пен коммуникацияның тиімділігі артып, географиялық кедергілер жойылады. Сонымен қатар, инновация мен шығармашылықты дамытуға жаңа мүмкіндіктер туады. Цифрлық трансформация бірқатар қиындықтарды да тудырады. Оларға персоналдың технологиялық сауатсыздығы мен жаңа дағдыларды меңгерудегі қиындықтар, жұмыс пен жеке өмір арасындағы шекараның бұзылуына байланысты стресс пен шаршау және деректердің құпиялылығына қатысты киберқауіпсіздік мәселелері жатады.Item Open Access Персоналды дамытуды басқару(SDU University, 2025) Ашимов Эдуарт; Абдралиев Адилбек; Монтаев Бақберген; Бишал Кеңес; Абдыкайров АдилетБұл диссертацияда қызмет көрсету саласындағы персоналды дамыту мәселелері жан-жақты қарастырылған. Зерттеу нысаны ретінде Алматы қаласындағы "Жас Орда" хостелінің тәжірибесі таңдалып, персоналды оқыту, мотивация және клиенттермен жұмыс жүйесінің тиімділігі талданды. Зерттеудің мақсаты — бизнес-орталықтар мен қонақ үйлерде персо налды дамытуды тиімді ұйымдастыру арқылы қызмет көрсету сапасын арттыру. Негізгі міндеттері клиенттермен жұмыстың сапасын жақсарту, менеджерлерді даярлау жүйесін жетілдіру мен персоналды дамытудың тиімді әдістерін анықтау. Теориялық негіз ретінде Портер, Котлер, Берри және Грёнрус модельдері қолданылды. HR-менеджмент және мотивация теориялары — Маслоу, Герцберг, МакГрегор және Беккер еңбектері — персоналды дамытудың ғылыми негізін құрайды. Практикалық бөлімде "Жас Орда" хостелінің персоналды басқару тәжірибесі зерттеліп, қызметкерлердің кәсіби дамуы мен клиенттердің қанағаттану деңгейі арасындағы байланыс сауалнамалар мен сұхбат нәтижелері негізінде анықталдыItem Open Access Кәсіпкерлікті мемлекеттік қолдау және дамыту саясаты(SDU University, 2025) Иманаев Еркебұлан; Өмірқұл Бақберген; Қашқынбай Нұржан; Әбілмәжім Нұрболат; Турдыбеков СержанБұл магистрлік диссертация Қазақстандағы кәсіпкерлікті мемлекеттік қолдау және дамыту саясатын жан-жақты зерттейді. Жұмыс барысында шағын және орта бизнесті (ШОБ) қолдаудың заңнамалық негіздері, қаржылық және инфрақұрылымдық тетіктері, сондай-ақ аймақтық теңсіздіктер мен кәсіпкерлердің қанағаттану деңгейі талданды. Зерттеу нәтижелері көрсеткендей, соңғы он бес жылда ШОБ-тың ЖІӨ дегі үлесі едәуір артып, жұмыспен қамту мен экспорт көлемі өсті. Бұл – мемлекеттік бағдарламалардың нақты экономикалық әсерін дәлелдейді. Дегенмен, шалғай өңірлерде қолдау қолжетімділігі төмен және рәсімдердің күрделілігі кәсіпкерлер үшін кедергі болып отыр. Халықаралық тәжірибе (АҚШ, Германия, Жапония, Оңтүстік Корея, Сингапур) Қазақстан үшін инновацияны қолдау, венчурлік қаржыландыру және цифрлық қызметтерді кеңейту бағыттарында үлгі бола алады. Диссертацияда осы бағыттарды дамытуға арналған нақты ұсыныстар берілген.Item Open Access Персоналды даярлау және дамыту жүйесін ұйымдастыру(SDU University, 2025) Ахметов Даурен; Жанзақов Жәнібек; Бишал Ақыл; Нүрпеисов Нұрбек; Абдукаримов БауыржанБұл жобалық жұмыста ұйымдарда оқыту мен персоналды дамыту жүйесін қалыптастырудың теориялық негіздері мен практикалық аспектілері қарастырылған. Жұмыстың негізгі мақсаты-компанияның кәсіби өсуі мен ұзақ мерзімді бәсекеге қабілеттілігін қамтамасыз ететін кадрларды даярлау мен біліктілігін арттырудың тиімді тәсілдерін ұсыну. Зерттеу барысында персоналды дамытудың негізгі тәсілдері мен әдістері: тәлімгерлік, коучинг, тренингтер, тағылымдамалар, корпоративтік университеттер талданды. Қазіргі тенденцияларға – онлайн оқыту, микролернинг, геймификацияға ерекше назар аударылады. Практикалық бөлімде мақсатты, міндеттерді, іске асыру кезеңдерін, жоспар кестесін, бюджетті және тиімділікті бағалау тетіктерін қамтитын "Мұғалім" жобасы ұсынылған. Жоба енгізуде күтілетін нәтижелер: қызметкерлердің біліктілігін арттыру, кадр резервін қалыптастыру, персонал тұрақсыздығын төмендеуі, қызметкерлердің ынтасының өсуі.Жұмыстың практикалық маңыздылығы: кез-келген ұйымға бейімделе алатын оқыту және дамыту жүйесінің әмбебап жобасын жасау болып табылады. Енгізу перспективасы-кадрлық әлеуетті нығайту және бәсекелестік орта жағдайында компанияның тұрақтылығын арттыру.Item Open Access Білім орталықтарының тиімділігін басқару(SDU University, 2025) Несипбаев Дәурен; Кенешов ЖасланҚазіргі заманда білім беру саласы қоғам дамуының басты факторларының бірі ретінде стратегиялық мәнге ие. Әсіресе, жеке және мемлекеттік білім орталықтарының рөлі білім сапасын арттыруда, оқушылардың зияткерлік әлеуетін дамытуда және кәсіби дағдыларды қалыптастыруда ерекше маңызға ие. Дегенмен, білім беру орталықтарының тиімділігін басқару мәселесі күн тәртібінен түскен жоқ, себебі бұл орталықтардың қызметін ұйымдастыруда, оқу бағдарламаларын жетілдіруде, ресурстарды ұтымды пайдалануда және білім алушылардың нәтижелілігін арттыруда жүйелі тәсілдерді қолдану қажеттілігі туындайды. Бәсекелестікке қабілетті мамандарды даярлау және сапалы білім беру – қоғамның әлеуметтік-экономикалық дамуының негізгі шарттарының бірі. Бұл тұрғыда білім орталықтарының тиімділігін басқару білім сапасын арттыруға, инновациялық оқыту әдістерін енгізуге және білім беру қызметін жетілдіруге бағытталған. Сонымен қатар, цифрлық технологиялардың дамуымен бірге білім беру орталықтарының қызметін автоматтандыру, деректерді талдау және басқару шешімдерін оңтайландыру қажеттілігі артып келеді. Осыған байланысты, білім орталықтарының тиімділігін басқару мәселесін зерттеу қазіргі замандағы білім беру жүйесінің тұрақты дамуын қамтамасыз етуде маңызды ғылыми және практикалық мәнге ие.Item Open Access «Заманауи денсаулық сақтау жүйесі үлгісінде қызметкерлерді жалға алу»(Business school, 2025) Шынарбекова Н.Ә.Зерттеу Ордабасы аудандық орталық ауруханасында медициналық кадрларды тарту мен оларды ұстап қалу механизмдерін жетілдіру жөніндегі ұсынымдарды әзірлеуге бағытталған. Зерттеуде салыстырмалы талдау, сараптамалық сауалнама, анкеттеу және Денсаулық сақтау министрлігі, ДДСҰ мен Ұлттық статистика бюросының ресми деректерін статистикалық талдау әдістері қолданылды. Зерттеу нәтижелері көрсеткендей, Ордабасы аудандық орталық ауруханасы материалдық-техникалық және адам ресурстық базасы мол, бұл ауруханаға 2022 жылы активтер мен капитал көлемін ұлғайтуға және өтімділік пен рентабельділіктің қанағаттанарлық деңгейін сақтауға мүмкіндік берді. Дегенмен, ауылдық өңірлерде белгілі бір сала мамандарына сұраныстың тапшылығы анықталды, бұл халыққа медициналық қызмет көрсету сапасын қиындатады. Зерттеу аясында кадрлардың әлеуетін арттыру үшін ұсынылған инновациялық шаралар: кадрлық іріктеуде Big Data технологияларын пайдалану; телемедицина және қашықтан оқыту жүйесін енгізу; тәлімгерлік және мотивациялық бағдарламалар құру; жалақы мен еңбек жағдайын жақсарту; сондай-ақ медициналық жоғары оқу орындарымен және мемлекеттік бағдарламалармен ынтымақтастық орнату. Бұл шараларды жүзеге асыру кадрлық саясат тиімділігін арттырып, ауылдық денсаулық сақтау сапасын жақсартуға ықпал етеді деп күтілуде.Item Open Access Медициналық ұйымда кадрларды даярлау мен дамыту жүйесін қалыптастыру(Business school, 2025) Баграмов А.Р.Диссертациялық жобаның өзектілігі. Қазақстанның денсаулық сақтау жүйесіндегі дәйекті модернизация процесі тек ұлттық құрылымдарға ғана емес, сонымен қатар медициналық ұйымдарға қатысты өзгерістердің қажеттілігі туралы түсініктің пайда болуына түбегейлі әсер етеді. Сонымен қатар, медициналық ұйымдарды жақсарту стратегиясына, олардың жұмыс жағдайына, көрсетілетін қызметтердің сапасына қойылатын талаптар артып келеді. Бұл негізінен кадрларды дұрыс таңдауға байланысты екені жасырын емес. Осылайша, кадр саясаты саласындағы өзгерістер, кадрлық стратегиялық шешімдерді жетілдіру, медициналық ұжымның уәждемесін күшейту, сондайақ ішкі ұйымдық қарым-қатынастарды үйлестіру, ең алдымен, мемлекеттік, институционалдық және қоғамдық мүдделерге сай болуы керек. Жоғарыда аталғандар қазіргі уақытта Қазақстан Республикасындағы медициналық ұйымдардың персоналды басқару жүйесінде орын алып отырған бірқатар қиындықтар мен қарама-қайшылықтарды анықтауға мүмкіндік береді.Item Open Access Повышение удовлетворенности медицинского персонала (на примере Восточно-Казахстанской областной больницы)(Business school, 2025) Амангелді Ш.Ж.Магистерская диссертация посвящена анализу факторов, влияющих на удовлетворенность медицинского персонала, и разработке практических рекомендаций по её повышению. В качестве объекта исследования выбрана Восточно-Казахстанская областная больница. Работа включает теоретический обзор подходов к управлению персоналом, исследование системы мотивации и поощрения в условиях казахстанского здравоохранения, а также анализ влияния удовлетворенности сотрудников на показатели качества медицинских услуг. На основе количественного и качественного анализа предложены меры по улучшению системы стимулирования, направленные на снижение текучести кадров, уменьшение числа медицинских ошибок и повышение эффективности работы. Практическая значимость диссертации заключается в возможности внедрения предложенных рекомендаций в деятельность медицинских организаций.Item Open Access «The impact of fintech on healthcare payment processing»(SDU BUSINESS SCHOOL, 2025) Mankeyev A.The relevance of the study lies in the fact that financial technologies, orfintech,are becoming a key tool for transforming traditional financing methods, contributingto increased efficiency, transparency and speed of monetary transactions. The purpose of the study is to study the impact of financial technologies(fintech) on the system of financial support and financing of healthcare, aswellastoidentify the factors that determine the willingness and intention of users tousefintechservices within the framework of the healthcare payment system. The object of the study is the healthcare system of Republic of Kazakhstan.The subject of the study is the processes of applying financial technologies(FinTech) in financing and financial support of medical services. The scientific novelty of the study lies in the comprehensiveanalysisoftheimpact of financial technologies on the processes of financing andfinancial supportof healthcare, taking into account the specifics of digital transformation. The paper examines the theoretical foundations of fintech anditsintegrationinto healthcare, analyzes the current state of healthcare in Kazakhstan, aswellasthelevel of digitalization of medical institutions. Based on a sociological surveyofthepopulation, a quantitative assessment of perception, convenience, trust andsocialinfluences associated with the use of fintech services was carried out. Thetechnologyacceptance model (TAM) and regression analysis were used to process thedata.The main findings of the study show the high potential of usingfinancialtechnologies in the healthcare system, especially with the support of medical workers,reliable digital infrastructure and increased financial literacy of thepopulation.Recommendations have been developed for optimizing financingusingLoRaWANand the Unified System of Payment for Medical Care (USMP). The resultsobtainedare of practical importance for government agencies, medical institutionsanddevelopers of digital solutions in the field of healthcare.Item Open Access «The Chinese Digital Payment Market: A study on Alipay's Strategic Position and User Acceptance»(SDU BUSINESS SCHOOL, 2025) Nadiya A.The digital payment landscape in China has experienced a remarkable transformation, driven largely by platforms like Alipay. Since its inception in 2004 by Alibaba Group, Alipay has grown into one of the most dominant players in the Chinese market, influencing not only payment systems but also the global expansion of financial services. This report examines Alipay’s strategic positioning, user adoption, and competitive advantage in the Chinese digital payments ecosystem. Alipay's success can be attributed to several factors, including the network effect, technological innovation, and strategic partnerships. The platform has continuously evolved, offering a variety of services beyond payments, such as wealth management and loans, which have further entrenched its position in users' daily lives. Alipay’s dominance is further solidified by its ability to retain high levels of user trust, convenience, and security, which are critical in the financial technology sector. The research focuses on Alipay’s strategic development, user engagement strategies, and comparison with competitors like WeChat Pay. Additionally, a survey of Kazakh students studying in China provides insight into Alipay’s cross-border use through Kaspi.kz, highlighting its adoption in international markets. This report concludes that Alipay’s dominance is not only a result of its innovation but also its ability to build a strong and loyal user base. Its network effects, coupled with user-friendly features and strong security measures, have positioned it as a leader in the global digital payments industryItem Open Access SATISFACTION ASSESSMENT OF MEDICAL STAFF IN COMMERCIAL CLINICS (USING THE EXAMPLE OF "EXPERT NEURO" CLINICS)(2025) Yendibay B.Job satisfaction is the metric of how satisfied a person with his job. This is a very important indicator that is often studied. Conducting research involves asking employees about the level of pay, the degree of responsibility, the variety of work assignments, career prospects, about the work in general and about relationships with employees. This research paper contributed to the study of job satisfaction in healthcare organizations, particularly in commercial clinics. For this purpose, Expert Neuro private clinics were used as the base for the research. In this research, a questionnaire served as the primary method for data collection. The researcher used the most convenient sampling techniques when select participants for the survey, which in turn allowed to get a practical approach to collect the data using the constraints of this research. This research implicated in total 197 healthcare personnel from the Expert Neuro private clinics, including a different workforce role such as nurses, doctors, physicians, managers, coordinators, receptionists, kinesiotherapy instructors, procedural staff, and orderlies. The survey was designed so that to incorporate relationship scale development methods, which as a result are more effective when evaluating subjective perceptions and experiences. The survey research aimed to evaluate different dimensions of job satisfaction levels, surrounding a wide range of factors that can affect to the employee's overall satisfaction in their role as a professional. These measurements also included supervision, compensation, relationships with co-workers, opportunities for development, contingent rewards, promotions, the nature of the work itself, communication with the co-workers, and overall working conditions. By assessing these facets, this research desired to provide in-depth overview of overall satisfaction level among healthcare professionals at the Expert Neuro private clinics.Item Open Access Exporing Human Resource Management Practices in Small and Medium-Sized Enterprises(2024) Tumysheva I.This dissertation examines the personnel policy of "Saparzhay-Astana" LLP, a representative SME in Kazakhstan, amidst the broader context of evolving HRM practices within small and medium enterprises (SMEs). The study identifies key challenges in the organization's HRM, impacting both operational efficiency and employee satisfaction. Central to the research is a comprehensive analysis of current HRM practices at "Saparzhay-Astana" LLP, emphasizing strengths in personnel planning and corporate culture, while highlighting deficiencies in personnel promotion, motivation systems, and recruitment processes. These findings underscore the critical need for tailored HRM strategies that address the unique organizational dynamics of SMEs in Kazakhstan. Based on the analysis, strategic recommendations are proposed to enhance the personnel policy of "Saparzhay-Astana" LLP. These include the establishment of a robust personnel reserve, restructuring of incentive systems to encompass both material and intangible rewards, implementation of structured career planning frameworks, and introduction of mentoring programs. These initiatives aim to optimize workforce management, foster employee development, and mitigate turnover risks, thereby ensuring sustainable organizational growth. The research contributes to both theoretical and practical dimensions of HRM literature by providing insights into the complexities of personnel management in Kazakhstani SMEs. By bridging empirical findings with strategic recommendations, this study offers a framework for improving HRM practices not only within "Saparzhay-Astana" LLP but also for similar organizations facing comparable challenges globally.Item Open Access Exploring factors that motivate women to become entrepreneurs in Kazakhstan(2024) Takhar D.This dissertation explores the multifaceted factors motivating women to become entrepreneurs in Kazakhstan. The purpose of this research is to gain a deeper understanding of the drivers that influence women's entrepreneurial aspirations and activities in a rapidly changing socio-economic landscape. A comprehensive literature review is conducted to establish the theoretical underpinnings of the study. Analysis from 20 in-depth interviews with female Kazakhstani entrepreneurs advances institutional theory by developing a framework of female entrepreneurial motivations. The conceptual framework and methodology for data collection and analysis are presented, followed by an analysis of findings. The dissertation concludes by summarizing the key motivations identified and their implications for fostering women's entrepreneurship in Kazakhstan.Item Open Access Exploring the Role of HRM Practices on Employee Well-Being(2024) Qaswa binte Firdous WaniThis qualitative study tries to understand the role human resource management practices play on employee wellbeing in the context of higher education institutions in Kazakhstan. It mainly focused on two institutions namely SDU university in Almaty, Kazakhstan and Maqsut Narikbayev University in Astana, Kazakhstan. The study attempts to explore the interplay of dynamics between HRM practices and employee wellbeing, which has not been investigated in this context in the literature. This was done through combining grounded theory (Gioia, 2013) and the Eisenhardt Method (Eisenhardt, 2021) approaches. Significant findings of the research disclose that firstly, emphasis of SDU university is on inclusive and friendly community. The university establishes a welcoming atmosphere by hosting regular social activities and having a culture of acknowledgement. In comparison, the main priority of MNU seems to be employee’s autonomy and leadership. The intern empowers staff with independence and trust in managerial and administrative decisions. General challenge that both universities are facing is mainly healthcare and clear communication that is negatively influencing morale and wellbeing of employees. This study sides with the previous studies that highlight the importance of effective HRM practices for increasing the well-being of employees. While promoting the need for better healthcare, communication and establishment of better work-life balance in the institutions. By taking action regarding these problems, the institutions can improve and increase their already successful organizations. It will result in enhanced culture, employee engagement and positive workplace environment of the organization conducive to sustainable growth and development.Item Open Access Оrganizational culture: developing policies to foster changes(2024) Atakhanov B.“The power of cultural change is strong - strong enough to turn an aging dinosaur into a state-of-the-art profit-maker”, - Bijur(2001) [1]. In today’s business world companies can achieve success only if their initiatives are aligned with the goals and values of employees. As the demands of the workforce for workplace conditions are rapidly changing around the world, companies need to find ways to increase job satisfaction. To stay as a better workplace for potential employees, the key factor that differentiates a company from other companies is a positive organizational culture. Firms is not only an organization that is intended to make a profit, but as most people in the world work in private owned companies and as firms have a significant impact on the wider society and economy, influencing factors such as employment, economic growth, and resource allocation, firms have the as ethical and socially responsibility to be considered as social institutions to fulfill specific societal needs. In this research we try to identify organizational culture tools and develop policies to foster long-term and consistent change in the workplace. To achieve this goal we try to consider organizational culture along the axis of soft skills and hard skill in the direction of hard skill as far as possible and cover policies which contain models and tools that foster improvements in the company and learn from best practices of organization culture management from companies all over the world.Item Open Access Development of Women's Entrepreneurship on the example of Shymkent(2024) Mukhamejan A.This dissertation explores the development of women's entrepreneurship in Shymkent, Kazakhstan, through a detailed narrative analysis. By interviewing 30 women entrepreneurs, this study aims to understand their motivations, challenges, support systems, and strategies for success. The findings reveal that women in Shymkent are driven by both economic necessity and the desire for independence. Financial barriers, cultural norms, and family responsibilities are identified as significant challenges. However, support from family, friends, professional networks, and government programs plays a crucial role in their entrepreneurial journey. The study highlights the importance of continuous learning, networking, and innovation as key strategies for overcoming obstacles and achieving business success. Based on these insights, several recommendations are proposed to enhance the entrepreneurial environment for women in Shymkent. These include improving access to financial resources, promoting gender equality, providing childcare and family support services, and developing robust networking and mentorship programs. The recommendations aim to address the specific needs and challenges faced by women entrepreneurs, fostering a more inclusive and supportive entrepreneurial ecosystem. By implementing these recommendations, policymakers and support organizations can help women entrepreneurs in Shymkent overcome barriers, achieve their business goals, and contribute significantly to the region's economic and social development. This dissertation contributes to the academic understanding of women's entrepreneurship in a specific cultural and economic context and offers practical solutions for enhancing women's entrepreneurial success.Item Open Access The Psychological Capital and Entrepreneurial Intention(2024) Zhaksylyk A.The study aimed to examine the relationship between psychological capital and entrepreneurial intention among university students by investigating how academic support and previous business experience may influence this relationship. Using an online questionnaire, 185 bachelor students from 25 universities were surveyed. The findings reveal a strong positive link between psychological capital and entrepreneurial intention, indicating that students with higher psychological capital are more likely to want to become entrepreneurs. The study found that academic support and previous business experience do not significantly change this relationship. This suggests that the impact of psychological capital on entrepreneurial intentions is strong and consistent, regardless of these factors. These results highlight the importance of developing psychological resources in students to boost their entrepreneurial aspirations. Educators and policymakers should focus on integrating psychological development into educational programs to better prepare students for entrepreneurship. Future research should consider other potential moderating factors and use longitudinal studies to gain deeper insights into how psychological capital and entrepreneurial intention evolve over time.Item Open Access Determinants of employee engagement and their effect on employee performance(2024) Abayeva A.This study investigates the impact of transformational leadership on employee engagement and performance in second-tier banks in East Kazakhstan. Guided by research questions on how transformational leadership affects employee engagement and performance, and the mediating role of engagement. Data from 36 valid observations were analyzed using Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). The results show that transformational leadership significantly enhances employee engagement, and higher employee engagement improves performance. Unexpectedly, transformational leadership has a negative direct effect on performance. Employee engagement fully mediates the relationship between transformational leadership and performance. This study contributes to the literature by elucidating the complex relationships between leadership, engagement, and performance, and offers practical insights for improving leadership practices in banks. Future research should explore larger, more diverse samples and other contextual factor.