Search Results

Now showing 1 - 10 of 230
  • ItemOpen Access
    СӨЗЖАСАМ КУРСЫ БОЙЫНША СТУДЕНТТЕРДІҢ БІЛІМІН БАҒАЛАУДА АҚПАРАТТЫҚ ТЕХНОЛОГИЯЛАРДЫ ПАЙДАЛАНУ
    (СДУ хабаршысы - 2020, 2020) M. Жолшаева; А. Жолдаякова
    Аңдатпа. Мақалада сөзжасам курсы негізінде алған білімді бағалауда ақпараттық-коммуникациялық технологияларды, соның ішінде әлемдік тәжірибеде білім сапасын бағалау үшін қолданылатын Plickers, Grade cam, Pro Profs Quiz Maker бағдарламаларын пайдалану және оның артықшылары мен тиімділігі туралы қарастырылған. Бұл бағдарламалардың сабақта, аралық, қорытынды бақылауда қолданылуы қамтылған. Білім нәтижесін бағалау, оны тексеру біраз уақытты алатыны белгілі. Сондықтан уақытты үнемдеудің бір түрі ретінде қолданылатын бағдарламаның ерекшеліктері айтылады. Білім нәтижесін бағалауда әртүрлі әдіс-тәсілдермен қатар компьютерлік қосымшалар арқылы тапсырмаларды түрлендіріп қолдану, сол арқылы білім көрсеткішін арттыру, студент бойында көру арқылы есте сақтау қабілетін жақсартуға болатындығы. сондай-ақ әлемдік тәжірибеде қолданылатын компьютерлік бағдарламаларды онлайн тестілеу жүйесінде қолдану жайы талданады. Сөзжасамнан алған білімді бағалауда бағдарламаның әрқайсысына жеке құрастырылған тест үлгілері берілген.
  • ItemOpen Access
    Word problems in the school mathematics course
    (2020 International Young Scholars, 2020) Kudaibergen A.A.
    Abstract Mathematical education is part of the system of continuing education and is of great importance in ensuring the development of human intellectual abilities in modern society. In the secondary education system, teaching mathematics takes a special place in the development of cognitive abilities and logical thinking of students.The main goal of our study is to develop methodological foundations for teaching word problems in the process of teaching mathematics in secondary school and to test its effectiveness experimentally. There are various methods for solving word problems: arithmetic method, algebraic method, geometric method, logical method, practical method, and tabular method. Different mathematical models are created based on each method. In the course of secondary school mathematics, two methods of solving word problems are considered: arithmetic and algebraic. The main purpose of the conducted pedagogical experiment was to test the effectiveness of the method that allows to increase the level of mathematical training of secondary school students, based on the use of the algebraic method in solving word problems of secondary school students. Prospects for research on the development of teaching methods for solving word problems are associated with a deep consideration of professional, creative and personal aspects of students.
  • ItemOpen Access
    XX ҒАСЫР ҚАЗАҚ БАЛАЛАР ӘДЕБИЕТІНДЕГІ ЖАСӨСПІРІМДЕР БЕЙНЕСІ
    (2021 International Young Scholars' Conference, 2021) Жұмақаева Б; Давталиева Аружан Танербергенқызы
    Аңдатпа Мақалада ХХ ғасырдағы қазақ балалар әдебиетінің шығармаларындағы жасөспірімдер образының қалыптасу, даму және өзгеру ерекшеліктері анықталады. Тарихи, әлеуметтік, психологиялық факторлардың ықпалынан жасөспірімдер бейнесінің автор шығармаларында қалай көрініс тапқандығы сараланады. Аталған кезеңнің айшықты туындыларына тоқталып, кейбір образдарға талдау жасалынады. ХХ ғасыр тұсында қазақ әдебиеті жанрлық прогресстерімен ерекшеленеді. Жаңа ғасырдың басталуымен балалар әдебиеті жаңа серпін алып, проза, поэзия, драматургия жанрларында қарыштап дами бастады. ХХ ғасыр қазақ әдебиетінде балалар мен жасөспірімдер образын өз шығармасына арқау ету арқылы, автордың тарихи-әлеуметтік проблемаларды оқырманына жанама жеткізуі де осы заман әдебиетінің ерекшелігіне айналды. Жазушыларымыз бен ақындарымыз жасаған жасөспірімдер образдарының ықпалы, жас ұрпаққа тәрбиелік күші бүгінгі күнге дейін өзектілігін жоймай келеді.
  • ItemOpen Access
    TO USE OR NOT TO USE: INSTAGRAM AS A FACILITATOR OF DEVELOPING ENGLISH WRITING SKILLS
    (СДУ хабаршысы - 2022, 2022) A. Omarova; S. Tulepova
    Abstract. Developing writing skills may be challenging for the majority of students while learning English. They easily get bored of typical writing structures and often neglect such tasks. In order to engage students in the writing process and boost their interest, teachers always try to search for new modern teaching tools. One of the contemporary instruments to develop English as a foreign language (EFL) learners’ writing skills might be using social media. The current article attempts to conduct an overview of the studies devoted to the investigation of Instagram as a tool to practice writing as well as to facilitate the development of writing skills.
  • ItemOpen Access
    PROJECT-BASED LEARNING AS AN APPROACH TO DEVELOP CRITICAL THINKING SKILLS: A LITERATURE REVIEW
    (2020 International Young Scholars, 2020) Junisbayeva S.
    Abstract Project-Based Learning is a learner-centered approach, which is known as one of the ways that facilitates the development of professional competencies and promotes learners’ critical thinking skills. This paper provides a selective review of the literature and the analysis of the studies on Project-Based Learning (PBL) in the field of foreign language education and critical thinking skills including the main concepts, key components and a learning process within PBL. PBL has a strong theoretical support from the foreign literature, and most of the researchers understood and implemented it as an approach to foster critical thinking skills in the reviewed studies; however, not all of them complied with its essential elements proposed as “Gold Standard of PBL”. Particularly, the analysis of the selected studies in PBL sphere revealed that most of the researchers did not take into consideration the requirements of the last and main stage of the PBL as “Public product”, that demands the projects to be presented in front of the alternative audience. Even though, the final products were designed within these projects, they were not performed out of the classroom, which in its turn is opposite to the policy of rigorous “ProjectBased Learning”.
  • ItemOpen Access
    ӘР ТҮРЛІ ҚОЗҒАЛЫСҚА БАЙЛАНЫСТЫ КҮРДЕЛІ ЕСЕПТЕР ЖӘНЕ ОЛАРДЫ ШЕШУ ТӘСІЛДЕРІ
    (СДУ хабаршысы - 2022, 2022) Ж.Т. Қайыңбаев; Э.Т. Амантаева
    Анңдатпа. Математикалық пәндерді оқыту барысында маңызды роль атқаратын мәселелердің бірі есеп және оның ішінде қозғалысқа байланысты есептер. Өмірдегі қозғалыстардың түрі өте көп. Бір түзу бойымен бір бағытта болатын немесе қарама қарсы бағытта болатын қозғалыстар, бір нүктеден басталатын немесе әр түрлі нүктеден басталатын қозғалыстар, әр бағытта болатын қозғалыстар, шеңбер бойымен бір бағытта немесе қарама қарсы бағытта болатын қозғалыстар, осы жағдайлардағы бір нүктеден немесе әр түрлі нүктеден басталатын қозғалыстар және т.б. Бір обьектінің немесе екі, үш және одан да көп обьектінің қозғалыстары. Мақалада, осындай қозғалыс түрлерінің математикалық моделдері сарапталады.
  • ItemOpen Access
    DEVELOPING STUDENTS’ LOGICAL THINKING BY SOLVING NON-STANDARD TASKS
    (СДУ хабаршысы - 2021, 2021) Y. Sapazhanov; T.S. Manap; K.A. Uderbayeva
    Abstract. One of the priority tasks of the modern education system is the formation of a logically thinking, research-oriented personality. The ability to think logically is a necessary condition for the successful assimilation of educational material. The article deals with the use of various non-standard tasks for this purpose, which force us to abandon the stereotypes of thinking. The paper considers some pedagogical conditions that must be followed when learning to solve non-standard problems, and partially reveals the work at the stages of their solution. However, it should be noted that when learning to solve non-standard tasks, you can and should follow the same pedagogical conditions as when working with standard tasks. The article also deals with the development of logical thinking in the process of teaching mathematics. The key point of studying this problem is the study of the levels of logical thinking: the identification of cause-and-effect relationships, the formation of mental operations in the course of solving non-standard problems.
  • ItemOpen Access
    New methods of teaching law problems & perspectives
    (2020 International Young Scholars Workshop, 2020) Niteesh K.U.
    Abtract. There has been shift from, only ‘Class Room Learning’ to the ‘Clinical Method of Learning’ and it will be the major revolutionizing work in the history of Law Teaching. The researcher will discuss in detail the learning by doing method which can be used for teaching law students and also evaluating them. The present ‘Learning by doing Model" can also be used to evaluate various projects of students. Apart from that the researcher will present quite a few models to integrate the different subjects with clinical approach of teaching law and make recommendations as to how this can be mentored and evaluated. The researcher has discussed in detail the model adopted in Galgotias University and its pros and cons and how this model has helped the students in better learning.
  • ItemOpen Access
    COMPARATIVE STUDY OF MODALITY IN ENGLISH AND KARAKALPAK LANGUAGES
    (СДУ хабаршысы - 2020, 2020) M. Bayimbetova; D. Kurbanbaev
    Abstract. Modality is a semantic category indicating the degree of factuality the speaker ascribes to his message. A message can be presented by its author as a statement of basic, a request or an order, or something obligatory, possible or probable but not an established fact. Modal verbs are widely used in English to express various kinds of modality. The English language is rich in modal verbs and their equivalents. As for Karakalpak language, it uses complex verbs as modal expressions, which consist of the combination of simple verbs and modal words. This paper aims to analyse these modal verbs in Modern English and their equivalents in Karakalpak. Such comparative research is significant for nowadays as this approach has the potential to make the learning of English language easier for Karakalpak speakers, while the number of people who are willing to English is only arising. Until now, no scientific work made a comparison of modality in Karakalpak and English.
  • ItemOpen Access
    БАТЫРЛАР ЖЫРЫНДАҒЫ ӘДЕБИ ҚАҺАРМАННЫҢ ПОРТРЕТІ ЖӘНЕ ОНЫ БАЛА ҰҒЫМЫНА САЙ ИНТЕРПРЕТАЦИЯЛАУ ЖОЛДАРЫ
    (СДУ хабаршысы - 2020, 2020) Ж. Мамбетов; Р. Адай
    Аңдатпа. Ерліктің, Отан сүйгіштіктің, белгілі бір мақсат жолында жан аямай күресетіндіктің, намыстылықтың неше алуан үлгісін танытатын қаһармандар эпос туындыларында көптеп кездеседі. Әсіресе қаһармандық жырларды ел жүрегіне жақын ететін олардың отаншылдық идеясы. Адам қоғамы дамуының барлық кезеңінде де рудың, тайпаның, мемлекеттік бірлестіктердің тыныштығын, бүтіндігін қорғау, жауды жеңіп, бақытты өмір орнату мәселесі ең күрделі мәселе болып келген. Дәл осы арман батырлық жырлардың айрықша сипаты болып табылады. Қазақ эпосының күрделі бөлігін құрайтын батырлар жырында осы белгілер толығымен бар. Әрине әрбір жырдың құрылысына, идеялық бағытына лайық ерлік идеясы түрлі дәрежеде көрініс береді. Батырлық жырлардағы ерліктік сипаты өзгеше. «Жеңілмейтін қаһармандарды» суреттеуі және оның басына ең асыл қасиеттерді жиып беруі халық қиялының шексіздігін көрсетеді және эпикалық жырлардың ерекшелігін танытады.